Elegancja szyta na miarę
29 Stycznia 2025Dotychczas użytkowany w mieście pojazd do czyszczenia kanalizacji sanitarnej ma już ok. 20 lat i jest bardzo wysłużony. Ponadto, w ciągu tylu lat nastąpiło wiele technologicznych zmian i – co oczywiste – dzisiejsze pojazdy do obsługi kanalizacji, z tymi sprzed lat łączy głównie nazwa. Obecnie, do prowadzenia niektórych prac Spółka musi wynajmować pojazdy od firm zewnętrznych, a teraz to MPWiK będzie mógł świadczyć innym swoje usługi.
Nowy pojazd ssąco-płuczący do czyszczenia kanalizacji, serii Elegance 2.0 jest konstrukcją firmy Kaiser Moro zainstalowaną na 3-osiowym podwoziu marki Scania. Wyposażony jest w jeden z najdłuższych, dostępnych na rynku węży ssących. Wąż, zwinięty w tzw. karuzeli na górze pojazdu, ma 25 metrów, z czego 21 m długości użytkowej. Ten parametr jest dla pracowników bardzo ważny, wynika z doświadczeń i warunków spotykanych w mieście. W obecnie użytkowanym pojeździe wąż ma zaledwie 11 metrów co sprawia, że zasięg prac jest znacznie ograniczony.
Długi wąż ssący wymaga odpowiednio mocnej pompy podciśnieniowej i w taką nowy pojazd jest wyposażony. Główny zbiornik o poj. 11400 litrów podzielony na komorę osadowa o poj. 9400 l i komorę wody czystej 2000 l jest wykonany ze stali węglowej, a dwa dodatkowe zbiorniki boczne, z tworzywa sztucznego pomieszczą łącznie 3600 l wody czystej.
Pojazd jest wyposażony w dwa bębny z wężami wysokociśnieniowymi o średnicach ½” i długości 80 m oraz 1” i długości 120 m, sterowane hydraulicznie. Całość zabudowy wraz z niezwykle wyrafinowanym ramieniem (wysięgnikiem), wyginającym się i rozsuwającym w wielu płaszczyznach, sterowana jest pilotem przy użyciu technologii bezprzewodowej. Jedynie podnoszenie beczki, przy jej opróżnianiu, z powodów bezpieczeństwa, wymaga stosowania innego sterownika, tzw. pilota zintegrowanego.
Nowy pojazd jest doskonale oświetlony, co pozwali na bezpieczną pracę także po zmierzchu. Co wyjątkowe, pojazd ma dodatkową pompę inżektorową umożliwiającą alternatywny sposób napełniania zbiorników.
Samochód jest znacznie lepiej od obecnego przystosowany do pracy w warunkach zimowych. Podgrzewane elementy układu wysokociśnieniowego umożliwiają pracę w temperaturze do -10 st. C, choć producent przewiduje możliwość pracy nawet w -20 st. C.
Scania R-450 spełnia najsurowsze normy środowiskowe, ma klimatyzowaną kabinę i automatyczną skrzynię biegów, a w wersji 3-osiowej tylna oś jest skrętna. Pojazd ma 3,95 m wysokości i 9,5 m długości.
Tego typu pojazdy wykonywane są pod konkretne zlecenie. Wszystko jest „szyte na miarę”. Umowę na wykonanie i dostawę tego pojazdu piekarskie wodociągi podpisały w trakcie ubiegłorocznych Międzynarodowych Targów Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN organizowanych pod koniec maja w Bydgoszczy. Wartość podpisanej umowy wynosi ok. 2,5 mln zł netto, a zakup sfinansowany jest z kredytu inwestycyjnego. Wykonawcą pojazdu jest firma KanRo Ltd sp. z o.o. z Białegostoku, od połowy lat 90-tych XX w. budująca pojazdy do czyszczenia kanalizacji. KanRo jest w Polsce wyłącznym przedstawicielem firmy KAISER AG, wiodącego producenta pojazdów do czyszczenia kanalizacji.
Nowy pojazd ssąco-płuczący